Utstillingsinfo
- Periode28.08.08 - 21.09.08
- GalleriFotogalleriet
- StedOslo
Ekblads fokuserte omgang med tvetydigheter og utvetydigheter i amerikansk visuell kultur kommer også til uttrykk i Silver Ruins.; som likefullt antyder en ny og melankolsk undertone i Ekblads kunstnerskap. Sentralt står 1980- og 90-tallets hip-hop-fenomen i form av tagging, graffiti og gangsta rap. I Kings Die Too figurerer for eksempel den avdøde Eazy-E, en av frontfigurene i Los Angeles-bandet N.W.A., som satte startskuddet for gangsta rap-genren på 90-tallet med sin aggressive, voldsforherligende og nihilistiske rap.
Ekblads innfallsvinkel er å lete i ruinene av fenomener som hip-hop kulturen, etter utvanningen av dets opprinnelige gjennomslagskraft. Dette gjennom blant annet reklameindustriens annektering av ungdoms-og ghettokultur, som i Spike Lees reklamefilmer for Nike-konsernet på 90-tallet. Ekblad ønsker å kaste fallerte og forslitte symboler fra de urbane ruinene opp i luften som en insisterende strategi med åpent utfall. Dette ser vi blant annet i avtrykket av et stjålet McDonald’s-skilt i Untitled M, eller i Air Jordan # 1 og # 2, som både gir assosiasjoner til superhuman aerodynamikk og hengning. Det er nettopp i spennet mellom opprør og undergravelse Ekblads arbeider befinner seg.
Ida Ekblad gikk ut av Kunstakademiet i 2007, og bor og arbeider for tiden i Oslo etter et nylig avlagt residencyopphold ved Mountain School of Arts i Los Angeles. Det siste året har hun stilt ut på bl.a. Preus Museum og Astrup Fearnley Museum i Oslo, samt Art in General og Swiss Institute i New York. Sammen med Anders Nordby driver hun Willy Wonka Inc, som har kuratert en rekke utstillinger i Norge og internasjonalt, blant annet Dear Cockettes på Unge Kunstneres Samfund i fjor.
Ida Ekblad