Fem år i Irak

Siden krigen i Irak startet i 2003 er det antatt at over 125 journalister har mistet livet. Idea Generation Gallery i London setter søkelyset på journalisters arbeidsforhold med utstillingen Bearing Witness: Five Years of Reporting War som åpner 9. april. I et intervju med foto.no forteller byråsjef i Reuters om hvordan det er å jobbe som journalist i en krigssone.
I løpet av de 5 årene krigen i Irak har pågått har nyhetsbyrået Reuters stab av korrespondenter, fotografer, kameramenn og journalister jobbet nesten døgnet rundt for at nyheter fra konflikten skal kunne bli sett verden over. I samarbeid med Idea Generation, et PR-byrå med hovedvekt på kunst og kultur, har nyhetsbyrået Reuters tatt initiativet til en utstilling hvor journalisters arbeidsforhold i krig blir gransket nærmere.

-Denne utstillingen er en hyllest til de 125 journalistene som mistet livet i denne konflikten, inkludert syv kolleger, sier Jassim Ahmad, ansvarlig for Visual Projects ved Reuters i utstillingens pressemelding.


Mangfoldig utstilling

Utstillingen kombinerer fotografier og video samt grafikk som viser fakta og informasjon om konflikten i Irak. Vi får et avslørende innblikk i journalisters daglige arbeid og de utfordringene de blir konfrontert med. Et av utstillingens sterkeste elementer er fortellinger fra Reuters' journalister, deriblant Alistair Macdonald.

Alistair Macdonald startet i Reuters i 1990 som finansjournalist og jobbet fra 1995 til 1999 som korrespondent i Moskva hvor han blant annet dekket krigen i Tsjetsjenia. Han var korrespondent i Berlin fra 1999 til 2001 før han tok en stilling som redaktør ved Reuters kontor i London. Etter hvert ble Alistair Macdonald sendt til Midt-Østen, og var fem måneder i Irak før han ble ansatt som byråsjef i Bagdad. Siden april i 2007 har han vært Reuters byråsjef med Midt-Østen som hovedområde. I et epostt-intervju med foto.no forteller Macdonald om hvordan det er å jobbe som journalist i en krigssone.
 

Hva er det vanskeligste med å jobbe som journalist i en krigssone?
 
- For en journalist så er den vanskeligste delen av jobben å få frem alle fakta og sørge for at de er korrekte. Når jeg jobbet i Bagdad var en del av jobben min å sørge for at sikkerheten til mine vel 100 kolleger rundt om i Irak var tilstrekkelig. Jeg har også blitt konfrontert med at en kollega har blitt skutt og drept av amerikanske soldater. Et annet element som jeg må forholde meg til er kidnapping av journalister, noe som blir utført av forskjellige typer av militante grupper. Jeg har også bistått med løslatelsen av journalister fra militærfengsler. Uten å vite hvorfor, har de blitt holdt i varetekt i en tidsperiode på flere måneder. Dette var en svært frustrerende opplevelse.

- Uansett så er mine problemer relativt minimale sett i forhold til hva andre Reuters-journalister må stå ut med. De Irakiske journalistene, som i tillegg til å ha en familie å ta hånd om, må forholde seg til en krig som er allestedsnærværende. Den psykiske slitasjen det påfører å måtte bekymre seg over familie har vært enormt for de irakiske journalistene jeg har jobbet med. Jeg har opplevd at journalister har fått beskjed via telefon om at nær familie har blitt skadet eller drept bare for å etterpå komme rett tilbake på jobb.

 
Har teknologi gjort jobben lettere for fotojournalister? Jeg tenker da spesielt på digitale fotografier som gjør selve distribusjonen mer effektiv.
 
- Jeg kan ikke påstå at teknologi har gjort jobben vår noe lettere. Det er sant at fotografer ikke lenger trenger å drasse rundt på bærbare mørkerom, og TV-journalister har det på en måte litt lettere ettersom de ikke lenger trenger å lete frem steder hvor de kan sende fra. For en journalist som meg selv, som baserer meg på det skrevne ord, så har teknologien forandret fint lite i de siste 10 åra. Noen av mine kolleger vil påstå at utviklingen av teknologi har gjort jobben hardere i og med at de må være tilgjengelige til enhver tid.

- For oss som jobber i et nyhetsbyrå som Reuters, så er det selvsagt en fordel å ha muligheten til å produsere flere nyheter hurtigere. Noen journalister som jeg kjenner, spesielt de som jobber i TV, føler at det konstante presset til å være på lufta til enhver tid faktisk medfører at de har mindre tid til å være ute i felten for å finne ut av hva som skjer.


Har du opplevd noe forsøk på sensur i ditt arbeid som journalist?
 
-Den eneste form for sensur jeg har opplevd i Irak var at de militære styrkene ga enkelte journalister spesiell adgang til å følge dem rundt på tokt. Denne særbehandlingen blir på engelsk kalt embedding. Uansett, før krigen startet var vi journalister bekymret for at vi kom til å oppleve begrenset adgang til hva som skjedde, og hva vi kunne skrive om. Dette viste seg å ikke være tilfelle. Faktisk så fant de fleste journalister ut at det å utelate sensitive opplysninger som størrelse på troppene, hvor de befinner seg, og identitetene til krigsofre ikke hadde noe å si for det de prøvde å formidle. Disse detaljene var uansett ikke spesielt interessante for potensielle lesere.

- Bortsett fra det så er jeg ikke kjent med noen form for sensur som har forhindret arbeidet til journalister. Det har vært tilfeller hvor vi har presentert nyheter på en slik måte at vi har beskyttet  identiteten til journalisten som gjorde det. Men jeg tror ikke vi noengang har holdt tilbake offentliggjøring av viktige detaljer.

 
Hvordan tror du fremtiden vil se ut for journalister som jobber i krigsområder?
 
-Det spesielle med Irak-krigen er hvordan journalister har blitt offer for krigshandlinger på en skala som ikke har vært tilfelle i andre konflikter. Noen personer blir utmerket på bakgrunn av hvilket land de kommer fra, men andre blir utpekt bare fordi de er journalister.
Jeg så noe av disse tendensene i krigen i Tsjetsjenia hvor jeg jobbet på midten av 90-tallet. Det har vært et markant skifte fra en type arbeidsforhold hvor journalister fritt kunne bevege seg rundt i krigssonen til dagens krig i Irak hvor hvilket som helst logo er ensbetydende med trøbbel.

- Krigen i Irak har forsterket behovet for dyktige lokale journalister som kan være en del av mengden. De må med andre ord gjøre seg litt usynlige. Dette er en type journalistikk som Reuters har utviklet en god stund, men som er relativt ny innenfor journalistikk. Utover det så må fremtidens journalister bruke energien på å få frem fakta, avslutter Alistair Macdonald

Ustillingen Bearing Witness; Five Years of Reporting War in Iraq vil bli vist frem til 4. mai.


____________________________________________

Reuters hjemmeside:
www.reuters.com/iraq

Idea Generation hjemmeside:
www.ideageneration.co.uk
 
Jorge Silva -
Jorge Silva
©REUTERS/Jorge Silva
Goran Tomasevic -
Goran Tomasevic
©REUTERS/Goran Tomasevic
Arko Datta -
Arko Datta
©REUTERS/Arko Datta
Faleh Kheiber -
Faleh Kheiber
©REUTERS/Faleh Kheiber

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu