Teknikk & Estetikk reåpner på Preus

Søndag 27. januar reåpner utstillingen Teknikk & Estetikk på Preus museum i Horten. Utstillingen er en tematisk utstilling om forholdet mellom museets tekniske samling og museets bildesamling. Kurator Jonas Ekeberg forteller at denne utstillingen på mange måter er et svar på mye av den kritikk som tidligere har kommet mot museet.
I utstillingen Teknikk & Estetikk kan man få et innblikk i fotohistorien fra 1839 frem til den digitale teknologiens gjennombrudd. Rundt 50 tekniske gjenstander og et noe større antall bilder fra museet blir presentert. Preus museum har også invitert åtte norske fotografer som er representert i museets samlinger til å kommentere forholdet mellom teknikk og estetikk slik de selv har erfart at dette påvirker deres arbeid. I utstillingen forsøker Preus museum å behandle veggene som avissider.

- Utstillingen Teknikk & Estetikk er på mange måter et svar på den massive kritikk som har kommet mot museet etter at vi prioriterte billedsamlingen. Gjennom de store paradigmeskiftene i fotohistorien forsøker vi å vise forholdet mellom teknikk og estetikk, forteller direktør og kurator Jonas Ekeberg.

Den tematiske utstillingen Teknikk & Estetikk har vært planlagt i over to år. Utstillingen er delt i syv deler som alle gir en innfallsvinkel til fotohistorien. Syv båser representerer den fotografiske prosessen, kameraet, objektivet, blender og lukker, lyset, mørkerommet og distribusjon.

– Jobben med å plukke ut de ulike objektene som forteller historien best mulig har vært en omfattende prosess. Først nå, etter nærmere tre år, føler jeg at jeg har et godt innblikk i vår store samling, sier Ekeberg.

Diskusjonen om fotografiet er en vitenskap eller kunstart kan man spore til mediets barndom på 1830-tallet. De to oppfinnerne Louis-Jacques-Mandé Daguerre i Paris og William Henry Fox Talbot i London mente begge at fotografiet var naturens måte å tegne seg selv. På samme tid hevdet maleren Paul Delaroche at fotografiet kunne konkurrere med tradisjonelle kunstneriske teknikker og utbrøt «Fra i dag er maleriet dødt».

Dagens fotohistorikere er fortsatt ikke enige om hvordan man skal se på den fotografiske teknikken. Mange kunsthistorikere velger helt å ignorere fotografiets teknologiske side og ser fotografi i et rendyrket, stilhistorisk perspektiv. Andre er mer tilbøyelige til å benytte teknologistudier som en av flere innfallsvinkler til fotografiets estetiske og sosiale historie.

- Mange er opptatt av enten fotografiet som kunst eller fotografiet som teknikk. Denne utstillingen forsøker å utfordre begge grupper, sier Ekeberg.

Teknikk & Estetikk henvender seg til et fotointeressert publikum.

- Dersom man vet forskjell på blender og lukker og kan se hvorfor distribusjonsteknologien er en viktig del av fotografiet har man definitivt mye å hente i denne utstillingen. Men også et allment museumspublikum vil ha glede av å se kameraets utvikling og Daguerres første objektiv – så dette er noe for enhver smak, forteller direktør Ekeberg på Preus museum.

Utstillingen Teknikk og Estetikk kan du se på Preus museum frem til 5. oktober i år i Horten.
Frank Hesjedal - Direktør og kurator Jonas Ekeberg
Direktør og kurator Jonas Ekeberg
Frank Hesjedal
Else Marie Hagen - In Camera, 2005
In Camera, 2005
Else Marie Hagen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu