Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Vibeke Tandberg: retrospektiv på Astrup Fernley

Foto.no har latt kitschmalerinnen Helene Knoop få anmelde Vibeke Tanbergs utstilling som åpnet denne helgen. I dagsavisene får Tanberg mye oppmerksomhet, mens Stipendutstillingen ikke blir nevnt. Vi ønsker å gå dette fenomenet i sømmene.
<h5> Av Helene Knoop </h5>

Med de intime og lett gjenkjennelige motivene - seg selv som brud, seg selv tvilling og seg selv som gravid – blir hun tatt på alvor. Når hun samtidig har med de kalde og distanserte fotografiene av en mann som ruller rundt på en madrass, så faller hun inn i den genuine kunster rollen hvor fotografiet blir brukt som visuell filosofi.

Her problematiserer hun hele sitasjonen, men disse bildene må være med som en kontrast til serien av seg selv som gravid.

Tandberg beveger seg i grenseland mellom kitschy virkemidler, med behagelige former, valører, temaer som forgjengelighet og drømmer. På den andre siden bruker hun kunstneriske virkemidler som lange, beskrivende titler og uttalelser om ”prosessen”.

De manipulerte bildene hennes handler ikke om de er ekte eller ikke. Tandberg er allerede i en kunstverden der kunstneren selv er i fokus. Hun kan derfor vise en subjektiv virkelighet.

Som publikum blir man påtvunget til å vite at det er henne selv som er duplisert og ikke hennes tvilling, for at bildet skal bli interessant. Det samme gjelder hennes feministiske holdning og troen på at kvinnen er mannen overlegen til enhver tid.

En annen ting er det interresseløse blikket som lager en distanse mellom kunstneren og tilskueren. Dette er gjennomført i bildecollagen ”A woman needs a man like a fish needs a bicycle”. Det kan sammenlignes med Miro`s kvinnekropper uten ansikt som beskriver en ide uten uttrykk.

Det som redder henne er at hun mestrer det fotografiske håndtverket på en overlegen måte.
Det finnes nok av kunstnere som bruker fotografi som virkemiddel, men som ikke når frem på grunn av mangelfull forståelse av de fotografiske kvalitetene.

Hennes kvinnelige trang til å vise skjønnhet, kompenserer hun med å vise frem det tidsriktge amatørpregede hverdagsfoto. Hun er typisk kuratormat og en god representat for Norge ved å være en ufarlig feminist.

Astrup Fearnley Museet har opprettet en “kuratortelefon”, forstår du ikke verkene kan du ringe dette nummeret og få kuratorens tolkning opplest.

http://www.af-moma.no/norsk/program.html

FØLG MED PÅ FOTO.no DISKUSJON HER
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=89009
Vibeke Tanberg -
Vibeke Tanberg
Vibeke Tanberg -
Vibeke Tanberg

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu