Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Papirbilder på Cyan :galleri

Med undertittelen "-nok et formalt eksperiment med åpenbare symbolske undertoner” har Stig Marlon Weston laget en serie collager med fotografier av papir.
Fotograf Stig Marlon Weston sitt siste prosjekt dreier seg om det visuelle trekantforholdet mellom betrakter, medium og representasjon. Lys og skygge, virkelighet og avbildning interagerer på nye og uventede måter i fotoinstallasjon ’Papirarbeider’ som presenteres i Cyan :galleri siste helg i april. Med nesten 100 fotopapirark med fotografier av papirark har fotografen trukket sitt mangeårige arbeid med det motivløse fotografiet i en ny og overraskende retning.

-Jeg har alltid vært opptatt av hvordan det fysiske fotografiske materialet har et så direkte men samtidig motsatt forhold til virkeligheten. Bildene er derfor laget for hånd i mørkerommet i et forsøk på å bevare så mye som mulig av kontakten mellom motiv og bilde, forteller Weston.

Fotografen har fordypet seg i teorier om selvreferende matematiske systemer og blitt slått av sammenhengen med fotografiets verden.
Begrepet fotografisk realisme beskriver den visuelle opplevelsen av et kuntsverk, og dette prosjektet er hans forsøk på å presse denne opplevelsen et steg lenger ved å gjøre grensene mellom motiv, bilde og den skapende betrakteren åpenbart utydelige for å utfordre hvordan fotografiets kraft er bundet til dette trekantsforhold.


Vernissage fredag 24. april kl. 19-22
Åpent lørdag og søndag 25-26.april kl. 12-17
Cyan :studio, Jens Bjelkes gate 13, Oslo

www.cyanstudio.no
Stig Marlon Weston - papirarbeider#3
papirarbeider#3
Stig Marlon Weston
Stig Marlon Weston - papirarbeider#5
papirarbeider#5
Stig Marlon Weston
Stig Marlon Weston - flyer
flyer
Stig Marlon Weston

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu